Jak probíhá prodej nemovitosti u nás
Seznamte se s průběhem prodeje vaší nemovitosti od první schůzky až po finální předání nemovitosti kupujícímu.
1. Osobní schůzka
První schůzka je pro nás zásadní. Zaměřujeme se na pochopení vašich potřeb a představ. Nezávazně se potkáme, projdeme si nemovitost a zhodnotíme její technický stav. Probereme možnosti naší spolupráce a vysvětlíme Vám, co naše služby zahrnují a s čím Vám můžeme pomoci.
2. Právní stav nemovitosti
Provádíme pečlivou analýzu nemovitosti a detailně zkoumáme její právní stav v katastru nemovitostí, abychom zjistili, zda s ní nejsou spojeny exekuce nebo soudní spory.
3. Analýza lokality
Podrobně zkoumáme lokalitu, ve které se nemovitost nachází, abychom zjistili přítomnost povodňových oblastí, úroveň vybavenosti, infrastruktu, míru kriminality, plánované výstavby (např. nové silnice dle nového územního plánu města) a další faktory, které mohou ovlivnit hodnotu a atraktivitu nemovitosti.
4. Odhad tržní ceny nemovitosti
Správné stanovení ceny vaší nemovitosti je klíčovým krokem k úspěšnému prodeji. Zatímco vy chcete prodat co nejvýhodněji, kupující hledá nejnižší cenu. Nestačí pouze zkontrolovat aktuální nabídky podobných nemovitostí na internetu. Klíčové je vědět, za jaké ceny se podobné nemovitosti skutečně prodaly. A to je informace, kterou naši makléři mají.
5. Uzavření realitního zastoupení
Nastal čas udělat první skutečný krok k prodeji vaší nemovitosti, a tím je podpis Smlouvy o zprostředkování prodeje nemovité věci. Už znáte její tržní cenu a víte, jaké kroky makléř podnikne, aby Vám pomohl dosáhnout co nejlepší ceny. Vysvětlíme si následný postup, nastavíme strategii prodeje a domluvíme případné detaily, jako je např. objednávka vyhotovení průkazu energetické náročnosti budovy. Pokud to situace umožní, převezmeme si od Vás klíče k nemovitosti a začneme pracovat na jejím prodeji.
6. Shromáždění všech dokumentů
Shromáždění veškerých dokumentů o nemovitosti je důležitým krokem v procesu prodeje. Například při prodeji bytu v osobním vlastnictví musíme zajistit: list vlastnictví, nabývací titul, prohlášení vlastníka, evidenční list placených záloh, vyúčtování služeb a energií za minulý rok, PENB, potvrzení o bezdlužnosti jednotky vůči SVJ, informace o stavu hospodaření SVJ, plán oprav v bytovém domě, seznam provedených oprav,...
7. Vytvoření PENB
Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) slouží k informaci o energetické náročnosti provozu nemovitosti. Pokud nemáte PENB, tak tuto zákonnou povinnost zařídíme za Vás. Zákon stanovuje, že tento posudek musí být předložen nejpozději při uzavření smlouvy.
8. Home Staging - Profesionální příprava nemovitosti k prodeji
Home staging je dnes nezbytnou součástí prodeje nemovitosti, protože výrazně zvyšuje její hodnotu. Pokud v bytě bydlíte, makléř vám poradí, co udělat a čeho se vyvarovat před prohlídkami. Cílem home stagingu je připravit byt tak, aby si v něm kupující dokázal představit svůj nový domov a chtěl ho okamžitě.
9. Profesionální nafocení
Profesionální realitní fotograf pořídí dokonalé fotografie vaší nemovitosti, které ji nechají vyniknout mezi konkurenčními nabídkami a upoutají pozornost většiny zájemců.
10. Videoprohlídky a záběry z dronu
Pro specifické nemovitosti, jako jsou pozemky nebo domy, nabízíme videoprohlídky a záběry z dronu. Tyto technologie umožňují ukázat vaši nemovitost z jedinečných perspektiv a zvýšit její atraktivitu na trhu. Profesionální videoprohlídky a letecké záběry pomáhají potenciálním kupcům lépe pochopit uspořádání a okolí nemovitosti, což výrazně zvyšuje šance na úspěšný prodej.
11. 3D scan nemovitosti (Virtuální prohlídka)
Pro naše nemovitosti poskytujeme 3D virtuální prohlídky. Tím umožňujeme zájemcům rychle a pohodlně prozkoumat vaši nemovitost online a získat o nich detailní představu.
12. Půdorys nemovitosti
Ke každé nemovitosti vytváříme laserem zaměřený půdorys. Tím zájemcům poskytneme přesnou představu o uspořádání jednotlivých místností a jejich rozměrech.
13. Inzerce nemovitosti
Čím více je vaše nemovitost vidět, tím máte lepší šanci na rychlý prodej za nejvyšší možnou cenu. Inzerujeme na 40 realitních portálech a díky skvělým fotografiím a správně stanovené ceně získá vaše nemovitost maximální pozornost.
14. Propagace online & offline
Naši makléři se maximálně snaží oslovit co nejvíce potenciálních kupců. Vaši nemovitost propagujeme na sociálních sítích a pomocí placených reklam ve vyhledávání na Googlu, Seznamu a dalších webech. Každý krok bude detailně popsán v individuálním marketingovém plánu. Víme, že pečlivá prezentace může výrazně ovlivnit úspěšný prodej.
15. Prohlídky
Prohlídky nemovitostí se nemusíte obávat. Naši makléři organizují prohlídky do bloků, kdy na jedno setkání přijde více zájemců po sobě, což minimalizuje Váš čas a nepohodlí. Pokud prodáváte nemovitost, ve které nebydlíte, můžete nám svěřit klíče a my se postaráme o vše potřebné. Prohlídky budou efektivní a bez zbytečných komplikací. S kupujícím se můžete potkat až při podpisu smlouvy.
16. Rezervační smlouva
Následně dojde k podepsání rezervační smlouvy. V této smlouvě se prodávající zavazuje nemovitost dále nenabízet k prodeji a neuzavřít smlouvu s jiným zájemcem. Zájemce (kupující) se naproti tomu zaváže zaplatit rezervační poplatek. Prodávající tak má jistotu, že zájemce má o nemovitost vážný zájem.
17. Právní servis
Můžete si samozřejmě zajistit svého vlastního právního zástupce, ale až se seznámíte s naším panem právníkem, který pro naši firmu zajišťuje realitní právní poradenství již řadu let, nebudete chtít nikoho jiného. Je to profesionál s dlouholetou zkušeností v oblasti realit.
18. Bankovní nebo advokátní úschova
Úhrada kupní ceny prodávajícímu je standardně realizována prostřednictvím bankovní nebo advokátní úschovy.
19. Podání návrhu na vklad do katastru nemovitostí
Po vložení finančních prostředků do úschovy podáváme návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. Tento proces je nezbytný, protože zápis do katastru zajišťuje právní účinnost celé transakce. V rámci tohoto kroku naše realitní kancelář pečlivě sleduje průběh řízení, aby zajistila včasné a správné provedení vkladu bez překážek.
20. Zápis do katastru nemovitostí
21. Předání nemovitosti a uvolnění peněz z úschovy
Následně dochází k fyzickému předání nemovitosti novému majiteli. To zahrnuje předání klíčů a prohlídku nemovitosti, při které se ověřuje, že je ve stavu, jak bylo dohodnuto v kupní smlouvě. Je důležité zkontrolovat, zda všechny součásti nemovitosti, jako jsou spotřebiče, osvětlení, topení a další zařízení, fungují správně. Kupující se během této prohlídky také může seznámit s různými specifiky nemovitosti, jako je například fungování alarmu nebo topného systému. Během předání se vyplní a podepíše předávací protokol, ve kterém jsou zaznamenány detaily o stavu nemovitosti, počet předaných klíčů a stavy elektroměru, vodoměru a dalších měřičů.
Zároveň po zapsání nového vlastníka do katastru nemovitostí dochází do tří dnů k vyplacení peněz prodávajícímu.
22. Převod energií
Prodali jste nemovitost a tím automaticky zaniká smlouva s vaším dodavatelem energií (elektřina, plyn) vázaných k dané nemovitosti. Je však nutné dodavatele oficiálně informovat. My pro vás připravíme potřebné formuláře o ukončení odběru energií. Při předání nemovitosti nám je podepíšete a my je následně odešleme. Tím bude i tato drobnost kompletně vyřízena.
23. Daň z prodeje nemovitosti
Připomene Vám, že zisk z prodeje nemovitosti musíte zahrnout do daňového přiznání, které podáte v následujícím roce. Daně se platí pouze z kladného rozdílu mezi prodejní a pořizovací cenou nemovitosti. Mnoho prodávajících je od daně z prodeje nemovitosti osvobozeno, pokud splní některou ze tří podmínek stanovených zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.